Terenowa Komisja Egzaminacyjna

Dlaczego żegluga ródlądowa

Transport Rzeczny Naqtura 2000

PODPISY/UTERSCHRIFTEN

 

Polsko-Niemieckie dni Mediów i żeglowna Odra

2017-06-01

Nowe projekty zagospodarowania rzek pogranicza. Odra i Nysa Łużycka

 

31 maja br. na Uniwersytecie Zielonogórskim miały miejsce X Polsko-Niemieckie Dni Mediów. Jednym z tematów była Odra.

Przez wiele lat Odra była naturalną autostradą – ekologicznym i tanim sposobem transportu towarów. Jeszcze w latach 70. dwudziestego wieku na Odrze był tłok. Po przełomie politycznym w Polsce i zjednoczeniu Niemiec Odra straciła na znaczeniu, przez lata rzeka była zaniedbywana inwestycyjnie i niedoceniana jako droga transportowa i turystyczna. Od lat o poprawę żeglowności Odry zabiegają zarówno Polacy jak i Niemcy. Koszty przystosowania Odrzańskiej Drogi Wodnej do IV klasy żeglowności (wymaganej do prowadzenie żeglugi) są spore, z dzisiejszych szacunków wynika że potrzeba na to od 22 do 24 miliardów złotych. Te inwestycje mają jednak nie tylko znaczenie ekonomiczne. Bardzo ważne są również kwestie związane z bezpieczeństwem. To do czego mogą prowadzić zaniedbania widzieliśmy doskonale 20 lat temu podczas wielkiej powodzi. Jej skutki dotknęły w 1997 r. wielu mieszkańców terenów nadodrzańskich po obu stronach granicy.

Podczas spotkania uczestnicy nawiązywali do powodzi jaka miała miejsce 20 lat temu. Zauważyli, że koszt modernizacji Odry to niewiele więcej niż straty związane z tamtym tragicznym wydarzeniem.

Uczestnicy podkreślali, że potrzebny jest wielofunkcyjny plan modernizacji dla Odry. Przykładem takiego myślenia jest Kanał Ren-Men-Dunaj. Inwestycja zarządzana jest przez niemiecką państwową spółka akcyjna. Pomimo, że ze względu na problemy polityczne, przewozy rzeczne na kanale są niższe niż przewidywano to doskonale sprawdziły się inne inwestycje w tym wodne polegające na nawadnianiu terenów Bawarii, wspaniale rozwija się hydroenergetyka która jest podstawowy źródłem utrzymania spółki, dobrze prosperującą dziedziną jest turystyka wodna. Udanym przedsięwzięciem są działania na rzecz ekologii.

Minister Jörg Vogelsänger stwierdził, że Brandenburgia czy inne landy nadodrzańskie nie są właściwymi partnerami polskich działań na rzecz modernizacji rzeki do klas międzynarodowych, tymi sprawami w RFN zajmuje się federalne ministerstwo właściwe ds. żeglugi i gospodarki wodnej. W Niemczech landy zajmują się ochroną przeciwpowodziową i ochroną środowiska.

Ważnym zagadnieniem jest także wpisanie działań na rzecz Odry w Studium zagospodarowania przestrzennego pogranicza polsko-niemieckiego, którego współautorem po stronie Polskiej jest Instytut Rozwoju Terytorialnego.

Uczestnicy:

Jörg Vogelsänger, Minister rozwoju wsi, środowiska i rolnictwa Brandenburgii

Andreas Oppermann, szef studia we Frankfurcie nad Odrą,

Zbigniew Antonowicz, Stowarzyszenie Odrą w Świat.

Jan Pyś, Dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu

Prowadzenie:
Joanna Skonieczna, Polskie Radio Szczecin


źródło

 

Wróć

Kontakt
pl de en

Urząd Żeglugi Śródlądowej
we Wrocławiu

godziny pracy urzędu:
poniedziałek - piątek:
    godz: 800 - 1600

 tel. / fax: 71 329 18 93
e-mail: urzad@wroc.uzs.gov.pl

Pobierz vCardNapisz do nasNapisz wniosek


adres: pl. Powstańców Warszawy 1
50-153 Wrocław

konto nr

59 1010 1674 0011 0822 3100 0000

NIP 895-18-30-432

Budynek Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego

Piętro II

 

pok. 2149

Załogi i Statki

pok. 2150

Finanse i Administracja

pok. 2151

Nadzór nad Żeglugą

pok. 2153

Sekretariat

pok. 2154

Dyrektor

 

Mapka dojazdu


Strona urzędu żeglugi
Strona dziennika ustaw RP
Strona Monitora Polski
Strona biuletynu informacyjnego

Dla pracowników:

Copyright © 2011-2018 Urząd Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu

Created by: red.com.pl